Mis vahe on käsitsi kooditud veebilehtedel ja WordPressi saitidel?
Staatilised veebilehed (käsitsi kodeeritud) vs Dünaamilised veebilehed (WordPress, Wix, jne)
Peamised punktid:
- Nullist programmeeritud staatilised veebilehed laevad kuni 10 korda kiiremini, kui WordPressi-taolised leheehitajad. Kui sinu veebileht laeb kauem kui 3 minutit, lahkub enamik külastajaid, kaotades nii potentsiaalseid kliente.
- Google hindab sinu veebisaiti selle mobiiliversiooni põhjal ja leheehitajate mobiiliversioonid ei ole lähedaltki nii hästi optimeeritud, kiired ega 100% igale seamele kohandatud, mis võib kahjustada sinu veebilehe positsiooni otsingumootorites.
- Minu käsitsi loodud staatilised saidid on kodeeritud mobiilile esmalt, mis tähendab, et kirjutan koodi esmalt mobiilidele, seejärel lisan koodi tahvelarvutite ja lauaarvutite jaoks. See muudab mobiiliversiooni kiiremaks ja parandab veebisaidi jõudlust Google'is ning külastajaid lahkumast.
- WordPress on tuntud oma turvariskide poolest ja vajab pidevat värskendamist, et parandada haavatavusi, mida häkkerid saavad ära kasutada. Käsitsi loodud staatilised saidid ei ole nii kergesti haavatavad ja on praktiliselt häkkimiskindlad tänu oma lihtsusele.
Veebiarenduse maailmas on kahte tüüpi veebilehti - staatilised ja dünaamilised. Staatiline leht on selline, mis kasutab ainult veebiarenduse põhilisi ehitusplokke: HTML, CSS ja JavaScript. Sellel ei ole andmebaase ega keerulisi funktsioone, mis manipuleeriksid andmid. See lihtsalt kuvab lehte täpselt sellisena, nagu see loodi. Need kolm programeerimiskeelt moodustavad kõike, mida veebisaidil näed, ning paljudel juhtudel on see ka kõik, mida vajad. Kui laed staatilist veebilehte, loeb ja koostab koodi sinu brauser ning laeb selle koheselt. Iga kasutaja näeb täpselt sama sisu. Üks parimaid viise staatilise lehe loomiseks on selle käsitsi koodimine (see on asi milles ma spetsialiseerun!) või staatilise saidi generaatori kasutamine. Staatiliseks näiteks sobib vägagi hästi minu leht veebiarendus.ee, see ei kasuta mingeid andmebaase ning saidil puudub midagi üleliigset.
Dünaamiline leht (nt WordPressi või veebileheehitajate loodud lehed) kasutab täiendavaid serveripoolseid keeli ja tehnoloogiaid, et võtta HTML, CSS ja muud varad andmebaasist ning "õmmelda" veebileht kokku, niikaua kui see serveris laetakse, ja seejärel saadetakse brauserisse. Selle asemel, et brauser looks koodi, teeb seda server, ja iga kasutaja saab individuaalselt erinevat sisu. See suurendab nähtavalt veebilehe laadimisaega ning muudab veebilehe haavatavaks rünnakutele, kus pahavara või häkkerid võivad katkestada protsessi milles server kontrollib veebisaidi sisu andmebaasis. Staatilistel saitidel andmebaase ei ole, seega pole midagi, mida rünnata. Sellest räägime täpsemalt hiljem.
Dünaamilised lehed hõlmavad veebisaite, mis on loodud WordPressi, Wixi, Squarespace'i, GoDaddy või veebiehitajate abil, või selliseid, mis on ehitatud PHP-s jne. Need veebiehitajad salvestavad varasid ja sisu andmebaasis ning kui keegi külastab veebilehte, kontrollib server oma varude hulka, mida brauser soovib, ja tõmbab need andmebaasist välja, et moodustada maandumisleht, mida sa näed. Kuigi need veebiehitajad muudavad veebisaidi loomise lihtsaks ja odavaks, on neil tohutud puudused, kui võrrelda neid staatiliste veebilehtedega, mida ma ehitan. Dünaamilised on keerulised lehed nagu:
1. Amazon.com
2. Youtube.com
Miks on staatilised veebisaidid kiiremad kui dünaamilised veebisaidid?
Üks olulisemaid aspekte, mis mõjutab sinu veebisaidi positsiooni Google’is, on see, kui kiiresti see laeb ja toimib – eriti mobiilseadmetes. Probleem dünaamiliste veebisaitidega (nt WordPress, Wix jne) seisneb selles, et serveril kulub rohkem aega andmebaasi kontrollimiseks ja kõigi osade kokku panemiseks. Mida rohkem pistikprogramme ja lisafunktsioone sa oma lehele lisad, seda rohkem aeglustub see. See on kriitiline, sest uuringud on näidanud, et enamus kasutajaid läheb välja veebilehelt, kui selle laadimine võtab rohkem kui 3 sekundit. Nii et kui su veebilehel võtab rohkem kui 3 sekundit aega, et laadida, mis mõtet on sellel lehel üldse, kui enamus kasutajaid ei näe seda? See on üks SUURIMAID puudusi, mida näen WordPressi ja Wixi saitidel – nadn laevad liiga kaua ja sellega kaotatakse palju raha.
Staatilised lehed aga suudavad laadida kuni 10 korda kiiremini kui dünaamilised veebilehed, sest neil ei ole vaja teha veebilehe oppi ning lehe osi uuesti kokku panna nii kiiresti kui võimalik nagu brauseri operatsioonilaual. Kõik on juba eelnevalt ehitatud, nii et brauseril pole muud teha, kui see lihtsalt ära laadida. Puuduvad pistikprogrammid, andmebaasid, raisatud ruum või tarbetu koodimassiiv. Iga koodirida, mille ma oma saidile kirjutan, on tehtud kindla eesmärgiga ja organiseeritud viisil, et Google suudaks kergesti lugeda ja mõista. Dünaamilistel saitidel, nagu WordPress, on tohutult paisutatud ja sassis koodi, mis veelgi aeglustab laadimisaega.
Kujuta ette, et sul on taldrik spagette ja tahad teada palju nuudleid seal on. Kõik nuudlid on sassis ja läbisegi, seega kulub palju aega, et neid eraldada ja kokku lugeda. Teisel taldrikul (sinu "staatiline" taldrik) on kõik nuudlid kenasti 10 kaupa rühmitatud ja liha on eraldi valmis söömiseks (palun ärge sööge nuudleid niimodi). Sul on palju lihtsam ja kiirem aru saada, kui palju nuudleid sul taldrikul on, kui kõik on korrektselt rühmitatud ja organiseeritud. See on erinevus dünaamilise ja staatilise saidi koodi vahel. Seda nimetatakse “spagetikoodiks”. See muudab lehe laadimise ajakulukaks, sest brauser peab kogu sassis koodi läbi töötama, ja ka Google’i otsingurobotitel on raske leida ja mõista, mida sinu leht tähendab, kuna sisu on peidetud kodeeritud segaduse sisse.
Veebilehe optimaalne laadimisaeg on 2 sekundit. Minu käsitsi loodud staatilised veebilehed võivad sageli laadida vähem kui 0,5 sekundiga, mis on oluliselt madalam kui keskmine. Need laevad peaaegu koheselt. Kood on korralikult rühmitatud ja organiseeritud, mistõttu on seda lihtne lugeda ja mõista nii sinu brauseril kui ka Google’il. See parandab laadimisaega ja hoiab kliente su lehelt lahkumast, pluss tõstab see su veebisaidi positsiooni Google’is. Seega, kui su veebileht ei too palju kliente, kontrolli, kui kaua lehe laadimine aega võtab, kasutades seda Google’i tööriista.
Kui selle laadimisaeg ületab 3 sekundit, on suur tõenäosus, et inimesed lahkuvad lehelt enne, kui nad seda näevad.
Mis puutub Google’i ja kiirusesse, siis nad tegid hiljuti oma otsingualgoritmis uuenduse, kus veebisaitide järjestus põhineb nende mobiiliversiooni jõudlusel, mida nimetatakse Mobile First Indexing'iks. See tähendab, et mida kiiremini su mobiilileht laadib, seda paremini see järjestub. Ning just siin võidavad alati staatilised lehed.
Mobiilile esmalt programmeerimine ja suurem saidi kiirus
Mobiile esmalt programmeerimine on midagi, mida leheehitajad teha ei suuda. See on disainimuster, kus meie kui arendajad alustame koodi kirjutamist mobiiliekraanide jaoks ning lisame järk-järgult koodi tahvelarvutite ja lauaarvutite jaoks, liikudes allapoole. Kui brauser loeb CSS-faili, et näha, kuidas leht tuleks konstrueerida ja disainida, loeb ta seda ülevalt alla. Kui me alustaks ülevalt koodi kirjutamisega lauaarvutile, loeb brauser seda kõigepealt ja laeb selle, seejärel jätkab lehel allapoole liikumist, kontrollides erinevate ekraanisuuruste reegleid ning laadides neid disaine, mis muudavad lauaarvutite sisu mobiilile sobivaks. Kui kasutad mobiili ja kood mbiilile asub CSS-faili lõpus, peab brauser lugema KOGU koodi selles failis, laadides esmalt lauaarvuti koodi, kontrollides ekraanisuuruse reegleid ja öeldes: "jah, see on kindlalt mobiil." Seejärel peab ta terve lauaarvuti sisu ümber kohandama ja kokku suruma mobiiliekraanile. See raiskab aega ja ressursse.
Mobiilile esmalt lähenemise puhul asub sinu kood mobiilile faili alguses ja see loetakse esimesena. Kui oled telefonis ja sait laeb, laeb ta esmalt esmalt koodi mis kujndab mobiilile, siis kontrollib ekraanisuuruse reegleid ja ütleb: "Noh nii, ongi kõik, pange see kood ekraanile. Etendus algab!"
Räägin oma kogemusest – sisu suurendamine ruumi jaoks on palju lihtsam kui selle vähendamine ja väiksematesse kohtadesse pressimine. Mobiilile esmalt programmeerimine + staatilise saidi arendus muudab sinu saidi välkkiireks. See võib isegi mõnda inimest üllatada.
Miks on staatilised saidid turvalisemad kui dünaamilised saidid?
Dünaamilistel veebilehtedel, nagu WordPress, on andmebaasid ja serveripõhised platvormid, mis võivad rünnakute sihtmärgiks saada, kui need üritavad andmebaasi või sisuhaldussüsteemi kaudu veebisaidi andmeid kätte saada. Kui server ehitab veebisaiti ja valmistab seda brauseri jaoks ette, saavad häkkerid tungida sellesse protsessi ning veebisaidi ohustada.
Staatilised veebisaidid, seevastu, ei anna ründajatele võimalust. Puuduvad andmebaasid või mis tahes muu info, mida häkker saaks segada või muuta. Staatilisel lehel ei ole protsesse, kuhu nad saaksid sisse libiseda ja teel brauserisse midagi salaja veebilehe tagataskusse lisada.
Üks suuremaid probleeme WordPressi saitidel on nende pistikprogrammide rohkus. Kui paned WordPressi lehe püsti ja unustad selle mõneks ajaks, siis enamus pistikprogramme saavad vahepeal värskendusi, mis näiteks parandavad turvanõrkusi. Kui neid uuendamata jätta, pole su leht enam turvaline ja mõnikord ei ühildu need vananenud pistikprogrammid enam teistega, viies kogu veebisaidi rivist välja ilma, et sa sellest teadlik oleksid. Kes aga viitsib pidevalt kõiki värskendusi jälgida ja turvaparandusi paigaldada? See ongi üks situatsioonidest, kus minu loodud staatilised veebisaidid eristuvad – pole vaja mingeid värskendusi teha. See on lihtsalt HTML ja CSS. Turvaparandusi ei ole vaja teha, et hoida veebilehte turvalisena. Kui sait on üles pandud, on see valmis.
Mõtle sellest nii- sul on kaks metsamaja, ühel on elekter, internet, nutikad elektroonilised lukud, mida saad kontrollida rakendusega, ning kõik valgustid ja seadmed on ühendatud inteneti ja pilvega, mida juhid telefonist. Mugav elu! Teises majas pole aga elektrit ega internetti, soojust annab kamin, ja lukud on vanamoodsad riivilukud.
Noh, esimeses, uuemoodses majas häkkis keegi sisse internetiühendusse ja sai kontrolli lukkude üle, muutes need kasutuks, ning lubades neil majja sisse jalutada ja kõik väärtusliku kaasa võtta. Kõik need uhked lisad andsid lihtsalt häkkeritele rohkem võimalusi sisse murda, kui ainuke mida sa vajasid oli puhkus peale kurnavat matka.
Teine maja, kus pole elektrit ega internetiühendusega lukke, on aga endiselt turvaline. Nad saavad hakkama vana hea kaminasoojuse ja laternatega. See on HTML ja CSS – lihtne ja kindel. Lihtsalt hea vanamoodne kamin ja latern. Ja lukud on turvalised ning keegi ei pääse sisse. Staatiline veebisait ongi see lihtne, kuid kindel metsamaja. See eemaldab kõik lisad ja pakub sulle ainult veebisaidi põhielemente. See on selline veebisait, mida ma ehitan – käsitsi valmistatud, tugevatest materjalidest meisterlikult nikerdatud palkmaja. Need leheehitajad on aga masstoodanguna valmistatud ja madalama kvaliteediga, sageli turvariskidega.
Kuna WordPress on kõige populaarsem sisuhaldussüsteem (CMS) veebisaitide ehitamiseks, sihivad häkkerid sageli just WordPressi saite, et ära kasutada teadaolevaid turvanõrkusi ja rünnata veebisaite, mille pistikprogramme või tarkvara pole värskendatud. Sinu veebisaidil on justkui sihtmärk seljas. Valides staatilise veebisaidi, eemaldame selle sihtmärgi ning su veebisait saab rahulikult internetis eksisteerida, kartmata rünnakuid.
Aga mis saab serveritest, kus staatilised lehed asuvad? Kas ka neid saa siis rünnata? Ei! Kui sinu staatiline leht on üles seatud sisu edastamise võrgu (CDN) abil, asub see korraga mitmel serveril üle kogu maailma. Kui üks server läheb rivist välja, laetakse leht lihtsalt teisest asukohast. Midagi ei seisku!
Käsitsi valmistatud staatilised saidid vs WordPress ja Wix
Üldiselt käsitsi valmistatud staatilised veebisaidid võidavad peaaegu alati leheehitajad nagu WordPress ja Wix. Staatilised veebisaidid laevad millisekundites, samas kui WordPressi või Wixi sait võib võtta mitmeid sekundeid või rohkem. Lisaks on need saidid peaaegu immuunsed häkkerirünnakute ja muude turvariskide suhtes oma lihtsuse tõttu, mis muudab nad selgeks võitjaks võitluses, mis sobiks paremini sinu ettevõttele.
Dünaamilised veebisaidid ei paku ka võimalust teha mobiilile esmalt programmeerimist, mis tähendab, et nad ei suuda kasutada selle eeliseid. Näiteks, kui leiad mõne Wixi lehe ja üritad brauseriakna suurust muuta, märkad, et neil pole tahvelarvutiversiooni ja kogu leht ei ole kuigi kohandatud. See tähendab, et sisu ei kohandu ekraani suuruse muutumisel ning mõnel ekraanisuurusel pigistatakse lehe sisu väiksemaks ja lõigatakse külgedelt ära, sest tal pole kuhugi minna ning nüüd inimesed ei saagi lugeda mis seal kirjas on. Või hoopis tekst muutub lugematuks ja pildid hakkavad imelikult kattuma, muutes veebilehe kasutuskõlbmatuks.
Leheehitajad ei anna sulle ka vajalikku kontrolli, et kohandada oma saiti kõikide ekraanisuuruste jaoks, välja arvatud juhul, kui oskad programmeerida ja pääsed nende API-süsteemidele ligi, et teha väga kohandatud ja keerulist tööd.
Miks ma peaksin maksma kellelegi veebilehe tegemise eest, kui saan selle ise valmis teha?
Wix ja WordPress reklaamivad, et igaüks saab veebilehe tasuta teha, mis on vägagi ahvatlev väikestele ettevõtetele kellel pole raha arendaja palkamiseks, et see neile valmis teha. Kui aga sinu jaoks on olulised lehe kiirus, laadimisajad, turvalisus, klientide juurde saamine ja Google’i edetabelis tõusmine ning soovid konkurentidest eristuda, siis soovitan soojalt leida keegi, kes teeb sulle staatilise veebilehe (nagu mina!). Mõtle sellele nii: igaüks võib osta värvi ja oma maja ise ära värvida, kuid mitte igaüks ei tee seda sama kvaliteetselt kui professionaal, mistõttu nende maja kannatab ja näeb lõpuks kole välja. Nagu värvimine, on ka veebiarendus eriala ja võib minna pisut kalliks maksma. Staatilise veebilehe loomine arendaja poolt võib maksta vahemikus 700–2500 eurot või rohkem, sõltuvalt keerukusest. Seega on loomulik, et lehe ehitajad tunduvad atraktiivsed ja ise tehes säästad raha. Selles pole midagi halba! Kuid kui soovid oma äri järgmisele tasemele viia, ära jäta raha niisama vedelema lauale ja kaalu staatilise veebilehe tegemist. Loo midagi, mis toimib palju paremini ja annab sulle konkurentide ees eelise.
On olemas ka arendajaid, kes teevad kohandatud WordPressi lehti, ning nad teevad head tööd ja hoolivad sellest, mida nad teevad. Ma ei ütle, et KÕIK WordPressi lehed või arendajad on petturid või teevad halbu tooteid. Need on endiselt täiesti sobilikud ja neil on oma eesmärk. Kui sul on vaja veebilehte, millel peab olema andmebaas ja mis loob dünaamiliselt sadu lehti vastavalt külastaja taotletud sisule, siis seal särab WordPress. WordPress on suurepärane inimestele, kes tahavad ise oma sisu redigeerida, luua veebipoodi, blogi, mida nad saavad ise kirjutada ja muuta, kohandatud rakendusi või andmete töötlemist ning kõike, mis vajab andmebaasi. Staatilised veebilehed on lihtsalt staatilised, muutumatud. Need sobivad ideaalselt veebilehtedele, mis vajavad ainult informatsiooni kuvamist. Need ei talleta, töötle ega loo uut sisu iga külastaja jaoks eraldi. WordPressi kasutamine puhtalt informatiivse lehe jaoks on nagu kasutada pneumaatilist haamrit naela sisse löömiseks.
Tõenäoliselt on ka sinu konkurentidel WordPressi leht. Mõned arendajad või agentuurid võtavad tuhandeid dollareid lihtsate WordPressi lehtede eest, mis oleksid võinud olla staatilised, ja paljud neist on lihtsalt mallkujunduspõhised "tee valmis ja unusta" tüüpi lahendused, mida nad sulle annavad ilma igasuguse toeta. Seetõttu on hea arendaja või agentuuri leidmine keeruline, kuid vaeva väärt. Sa pead lihtsalt aega võtma, et halvad välja sorteerida ja leida head.
Investeeri oma veebilehte
Minu kogemuse põhjal on kahte tüüpi inimesi: ettevõtte omanikud ja ettevõtjad. Üks levinumaid vigu, mida ettevõtte omanikud teevad, on see, et nad näevad veebilehte kui kulu, mitte investeeringut. Ettevõtjad mõistavad, et kui kulutad raha oma ettevõttele, siis see on investeering ETTEVÕTTESSE, mitte lihtsalt kulu, ning nad suudavad selle väärtust põhjendada, nähes investeeringu tagasitulekut. Näiteks maksad arendajale 1500 eurot, et ta teeks sulle staatilise veebilehe. Tundub palju, kuid parema välimuse ja paremini toimiva saidiga võid olla võimeline muutma külastajad klientideks, kes muidu oleksid lahkunud, kuna leht laadis liiga aeglaselt, nägi aegunud või usaldamatu välja. Äkitselt toob see 1500 eurot sulle aastas 9 000 või enam juurde. Kui sa saaksid kulutada 2000 dollarit ja teenida sellest aastaga 9 000, kas sa teeksid "investeeringu"? Ma tean, et tõin need numbrid niisama välja, kuid see ei tähenda, et see pole võimalik. Mul on olnud ka kliente, kes on oma äri kahekordistanud pärast aastat koostööd minuga.
Vaatame, kuidas ma asju ajan. Ma müün veebilehti hinnaga alates 65 eurot kuus. Mõned võivad mõelda: "Miks peaksin ma maksma iga kuu ja nii aastaid?" Mõtle sellele nii: kõigi nende staatiliste veebilehtede eelistega, kas see tõi selle kuu jooksul rohkem väärtust kui 65 eurot? Vastus on peaaegu alati jah. Näiteks maalija teeniks iga uue kliendi pealt 500+ eurot. Kui minu veebileht toob sisse vaid ühe uue kliendi kuus, on see 435 eurot tagasitulekut. Ja iga uus klient, keda sa igal kuul saad, suurendab väärtust, mida sa minu veebilehtedelt saad. Selle 65 euro eest kuus saad sa ka 24/7 toe, saad minu poole pöörduda veebilehe küsimustes, teha saidil muudatusi vastavalt otsingualgoritmide prioriteetide muutustele ja vastata igale küsimusele, mis sul tekkida võib. Sa saad rohkem kui lihtsalt veebilehe — sa saad partneri, kes on samuti huvitatud sinu ettevõtte edust.
Veebilehed on nagu tätoveeringud — saad selle, mille eest maksad. Kui sa tahad midagi niisama kokku visatud, mis näeb välja igav või vananenud ja võib inimesi eemale peletada, siis selle saadki 300-eurose veebilehe eest Craigslistist või Fiverrist. Nagu tätoveerija leidmise puhul, pead tegema uurimistööd ja leidma usaldusväärsed arendajad, kes oskavad vastata kõigile su küsimustele ja luua kvaliteetse, ilusa toote.
Nii et kõigi nende odavate ja kiirete võimaluste juures, mis on saadaval veebilehe ehitamiseks, on oluline teada, et suurepärane veebileht ei tule kunagi sellise hinnaga. See peaks tegelikult olema hoiatav märk. Kui mul oleks vaja implantaat teha, siis ma kindlasti ei usaldaks arsti, kelle leidsin internetist, et ta teeks selle 300 euro eest, kui mujal maksab see 2000. See karjub lihtsalt kvaliteedi ja vaeva puudumisest, ning kuskil on nad kindlasti mõnest etapist mööda läinud, et see võimalikult kiiresti valmis saada ja võimalikult palju raha teenida minimaalse pingutusega. Sinu ettevõte väärib paremat. Kui sa tahad odavat saiti, siis oota ka odavaid tulemusi. Aga kui sa tahad, et see oleks korralikult tehtud, siis just siin tuleb mängu arendaja.
Kokkuvõtteks
Kas valid staatilise või dünaamilise veebilehe, lõpuks sõltub sinu eelarvest ja prioriteetidest. Kui sul pole võimalusi kulutada rohkem veebilehe jaoks ja vajad lihtsalt midagi olemasolevat, siis on täiesti okei kasutada WordPressi või Wixi. Kui aga sul on eelarve, mis võimaldab luua midagi paremat ja suurendada oma veebikohalolekut, siis on staatilise veebilehe tegemine parim investeering. Või kui vajad midagi muuud koos andmebaasidega, või võimalust sisu ise redigeerida, siis on WordPress ja teised leheehitajad õige valik.
Minu ärimudeli puhul ei pea sa aga tegema valikut, kas ise teha, et raha raha säästa või arendajale kõrge hinna maksma. Selle asemel, et küsida oma töö eest tuhandeid eurosid, pakun seda 0 sissemaksega jaalates 65 eurot kuus, nii et minu töö oleks kättesaadavam väikestele ettevõtetele, kes seda kõige rohkem vajavad ja kes vajavad partnerit, kellele saab veebipoolse osa usaldada, samal ajal kui nad keskenduvad oma igapäevatoimetustele. Pealegi saan ma lubada endale panustada veebilehtedesse nii palju tööd vähese ettemaksuga, sest mul pole tegevuskulusid, kontorit ega töötajaid. Olen üksi. Minu eesmärk on luua veebileht, mis kestab aastaid ja aitab sul oma äri kasvatada, ning olen sinuga kaasas igal sammul.